Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egezseges taplalkozas felnottkorban!

2008.05.07


        
 
EGÉZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS FELNŐTT KORBAN



        A modern táplálkozástudomány felismerése, hogy a táplálkozás és az ember egészsége vagy éppen betegsége között széles körű összefüggés van. Az egészséges életmód egyik kulcskérdése a helyes táplálkozás. Az élelmezés-, és táplálkozástudomány hazai szakembereinek ajánlása: ne csak együnk, táplálkozzunk. Az egészségünk megőrzésére tudatosan kell törekednünk. A táplálkozás biológiai szükséglet, de bizonyos vonatkozásban örömszerzési forrás, és az emberek közötti kapcsolatot szolgáló társadalmi esemény is. Ezáltal az étkezési szokások, a táplálkozás módja az emberi kultúra része. Ahhoz, hogy egészségünket megőrizzük, némi táplálkozási ismeretet kell szereznünk, meg kell változtatni étkezési szokásainkat.

       

        A piramisban ábrázolt élelmiszerek biztosítják a változatos étkezést, azt, hogy a szervezet minden szükséges tápanyaghoz hozzájusson. A piramis alsó részén helyezkednek el azok a tápanyagok, amelyek az étrend alapját képezik, ezt ajánlott fogyasztani a legnagyobb mennyiségben. A piramis csúcsán pedig azok, amelyekből keveset javasolt fogyasztani.

1. szint: gabonafélékből készült élelmiszerek
       
A teljes kiőrlésű gabonafélék, a belőlük készült kenyér és péksütemény tartalmazza a szervezet számára fontos szénhidrátokat, rostokat, amelyek a jóllakottság érzést fokozzák, kedvezően hatnak a bélműködésre. Érdemes gyakrabban enni többféle gabona magvat tartalmazó pékárut, a magas rosttartalmú, durum lisztből készült tésztát, barna rizst, zabpelyhet.

2. szint: zöldségek, gyümölcsök
       
A zöldségek, gyümölcsök bővelkednek vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban. Télen kiváló rost és ásványi anyag forrást jelentenek az aszalt gyümölcsök.

3. szint: csökkentett zsírtartalmú tejtermékek, húsok
       
A csökkentett zsírtartalmú tejtermékek, sovány húsok, baromfi, hal, zsírszegény felvágott kevesebb energiát tartalmaznak, a hasznosuló fehérje pedig magas értékű.
Ezek az élelmiszerek fehérjét és a szervezet számára fontos ásványi anyagokat - vasat, cinket, rezet, mangánt stb. - tartalmaznak. Hús fogyasztásakor a növényi eredetű vasból is több hasznosul. A hal rendszeres fogyasztása segíti a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzését.

4. szint: zsírok, olajok és édességek
       
Az állati és növényi eredetű zsírok között az energiatartalom szempontjából nincs különbség, viszont a növényi eredetű zsírok nem tartalmaznak koleszterint. A halolaj, a Flóra margarin aktívan csökkenti a koleszterin szintet.
        Tojás, máj, olajos magvak, méz, édes lekvár, stb. napi fogyasztása nem javasolt, de hozzátartoznak az egészséges táplálkozáshoz.
       
       A piramisban ábrázolt adagok aránya segít a testsúlyt megtartani, a testsúlycsökkentéshez az adagok mérséklésére van szükség. A helyes táplálkozás hasznosan szolgálja az egészséget, segít megőrizni a munkaképességet, az életkedvet és lassítja az öregedést.

Néhány javaslat a napi étrend összeállításához a Nahrin termékek segítségével:
Reggeli, tízórai, uzsonna:
Nahrin termékek: Narosan áfonya-narancs, almaíró, barackíró, nahrofit kávé, vanília és müzli, borsmenta zöldtea rágótabletta
Általános ajánlat: tea, gyümölcsös turmix, kefir, sovány sajt, túró, körözött, túrókrém, margarin, energiaszegény vajkrémek, méz, cukorszegény lekvár, zsírszegény felvágott, virsli, lágy tojás, kemény tojás, rántotta, omlett, zöldpaprika, paradicsom, retek, zöldhagyma, uborka, müzli, barna kenyér, és magvas péksütemény.

Ebéd:
Nahrin termékek: marhahúsleves, csirkehúsleves, zöldségleves, fibrosan, nahrofit kávé, vanília és müzli, almaíró, barackíró, izotea,
Általános ajánlat: a Nahrin fűszerek minden ételhez bátran használhatóak, kitűnő ízesítők levesek: hús (sovány), gulyás-, ragu-, májgaluska-, lebbencs-, tarhonya-, burgonyagombóc-, burgonya-, zöldbab-, zöldborsó-, karfiol-, gomba-, karalábé-, bab-, zöldborsó-, lencse-, gyümölcs, halászlé;
húsételek: grillezett húsok, rostonsültek, párolt húsok-főleg csirke, marha, halhúsból, (ritkábban ajánlott: sült húsok, bécsi, párizsi szelet, tokány, pörkölt), belsőség;
köretek: burgonya (általában nem zsírban vagy olajban sütött), krokett, csőben sült, párolt, angolos zöldség- és főzelékfélék;
saláták: minden alkalommal ajánlott-fejes, uborka, paradicsom, káposzta, paprika, hagyma, cékla, zeller, burgonya, savanyú káposzta.
főzelékek: zöldbab, zöldborsó, szárazbab, szárazborsó, lencse, paraj, sóska, tök, burgonya, sárgarépa;
főtt tészták: sajtos, túrós, tojásos, húsos, sonkás, zöldséges;
egytálételek: rakott burgonya, kevés zsiradékkal készített székely és töltött káposzta, sólet, rakott- karfiol, kelkáposzta, zöldbab, töltött- paprika, karalábé, tök, gomba, rántott zöldségfélék, lecsó;

Vacsora:
Nahrin termékek: narosan áfonya-narancs, zsírtalan levesek, fibrosan, nahrofit kávé, vanília és müzli, almaíró,
barackíró, borsmenta zöldtea rágótabletta
Általános ajánlat: meleg étkezésnél - az ebédnél, hideg étkezésnél a reggelinél, tízórainál felsoroltakból választhatunk; ezen kívül joghurttal, kefirrel, ritkábban olajos mártással (tartárral, majonézzel), készített zöldsaláták tojással, sajttal, felvágottal dúsítva.
Fűszerezés: Nahrin sópótló fűszerek: tengeri alga, hús, saláta, nahrom, kímélő bors, emésztést javító mustár, curry, szagtalan fokhagyma, vöröshagyma, paprika.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.